Snelheid

Niet meer zo snel als vroeger? Op deze manier behoud je jouw snelheid!

4 december 2016

Helaas doe je er niks aan, naarmate de leeftijd vordert neemt de snelheid af. Waar je vroeger tijdens het sporten nog iedereen lachend voorbij rende, word je nu links en rechts voorbij gerend door jongere sporters. Dit is helemaal niet gek, want naarmate je ouder wordt verlies je spiermassa. Best vervelend! Moet je, je hier bij neerleggen? Of kun je er toch iets tegen doen? Onderzoek heeft uitgewezen dat hier wat aan te doen is.

Afname paslengte

“In het onderzoeksrapport is te lezen dat de paslengte en hardloopsnelheid in 40 jaar tijd, van 20 tot 60 jaar, met ongeveer 20 procent afneemt. In dezelfde periode verloren de enkels zo’n 48 procent aan kracht. “Dat zou erop kunnen wijzen dat oudere hardlopers hun snelheid kunnen behouden door middel van krachttraining voor de kuitspieren”, schreef DeVita, één van de onderzoekers”.

Oplossing

“Het onderzoek richtte zich vooral op het enkelgewricht, maar DeVita erkent dat het eigenlijk vooral om de kuitspieren gaat. De soleus en gastrocnemius spieren om precies te zijn. Deze spieren moeten de kracht leveren die nodig is voor een grotere paslengte. Krachttraining voor de kuiten en enkels zou dus de oplossing kunnen zijn in het behouden van snelheid”.

Snelheid behouden bij Bootcamp Haarlem

Bij Bootcamp Haarlem trainen we de bovenstaande spieren regelmatig. Het gaat om de soleus en de gastrocnemius. Ook de ouder wordende sporters kunnen deelnemen aan deze trainingen. Dit zijn natuurlijk niet de enige spieren die we trainen bij Bootcamp Haarlem. Klik hier voor meer informatie over de bootcamp trainingen.

Bron: www.neveroffside.nl