spierpijn

Spierpijn? Goed of juist slecht?

29 december 2014

Door zware inspanning kan spierpijn ontstaan. Dat kan direct, tijdens of na de inspanning gebeuren. Ook komt het voor dat de spierpijn pas na twee of drie dagen optreedt. Later optredende spierpijn komt voornamelijk voor na zware inspanningen waarbij de spieren worden uitgerekt terwijl ze actief zijn. De spier is dan op meerdere plaatsen beschadigd en er zijn ontstekingsreacties. Er wordt meer water vastgehouden in de spier waardoor deze 5-10% dikker wordt. Het gevolg is dat de spier tijdelijk minder kracht kan leveren. Als de pijn direct tijdens inspanning optreedt, dan is de belasting van de spieren zo groot dat deze hun afvalstoffen zoals bijvoorbeeld melkzuur niet meer kwijt kunnen.

Voorkomen

Het is belangrijk inspanning geleidelijk op te bouwen om spierpijn te voorkomen. Start rustig met een paar lichaamsoefeningen (warming-up) en rek de spieren op. Probeer na afloop van de inspanning geleidelijk af te bouwen (cooling-down). Het is af te raden na afloop van uw inspanning te rekken. De beschadigingen in de spieren zouden dan groter kunnen worden.

Genezen

Meestal is spierpijn 24-48 uur na inspanning het hevigst. Daarna zal de pijn geleidelijk afnemen en na ongeveer 6 dagen volledig zijn verdwenen. Wij raden u aan de spieren goed warm te houden door bijvoorbeeld een warme douche te nemen. Ook masseren voor een goede doorbloeding schijnt verlichting van uw spierpijn te geven. Geef beschadigde spieren na zware inspanning de tijd om te herstellen. Als je die tijd niet neemt, kun je de spieren meer beschadigen en ze kunnen zelfs scheuren. Uit onderzoek is gebleken dat ontstekingsremmers niet werken dus blijf hier maar vanaf.

Goed of slecht teken

Spierpijn is niet slecht, het is een goed teken van een natuurlijk proces om het lichaam sterker te maken. Spiervezels worden dikker en de samenwerking tussen verschillende spiervezels verbetert.
Na lange tijd trainen, treedt er geen spierpijn meer op omdat spieren wennen aan oefeningen en inspanning. Het is dan van belang de inspanning te veranderen of de intensiteit te verhogen.

Op www.sportentrainer.nl vindt u specialisten bij u in de buurt, die u vast alles kunnen vertellen over spierpijn

Bron: gezondheidsnet