sporten als ik me ziek voel

Kan ik gaan sporten als ik me ziek voel?

11 november 2015

Keelpijn, snotterig, hoesten en hoofdpijn. Dit kan wijzen op een verkoudheidje of een griepje. Is het verstandig om dan te gaan sporten? 

Wanneer de herfst en winter voor de deur staan, heb je al gauw een verkoudheidje te pakken. Griep en verkoudheid zijn namelijk erg besmettelijk. Is je weerstand niet voldoende, dan heb je het zo te pakken. Zorg er dus voor dat je weerstand goed is door het eten van voldoende vitaminen.

Sporten kan helpen bij het vergroten van je weerstand. Elke dag een half uur matig intensieve beweging kan de kans op griep of verkoudheid verkleinen. Sporten komt je gemoedstoestand ten goede en zorgt ook voor betere slaap, waardoor je weerstand en conditie op peil blijft.

Zware inspanning

Intensieve trainingen verlagen je weerstand juist. Voel je je niet fit dan doe je er niet goed aan om een zware training te doen of een marathon te gaan lopen. Wanneer je afkoelt na het sporten ben je vatbaarder voor verkoudheid en griep. Zorg er dus voor dat je goed herstelt in een warme omgeving na een (intensieve) training. 

Griep of verkouden?

sporten als ik me ziek voelBij griep heb je last van een van de influenza virussen. Vaak krijg je koorts boven de 38 graden. Je voelt je goed ziek, hebt overal spierpijn en vaak last van hoofdpijn en keelpijn. Wanneer je deze verschijnselen hebt, is het niet verstandig om te gaan sporten. Zorg ervoor dat je voldoende uitrust totdat je jezelf weer helemaal fit voelt.  

Bij verkoudheid ben je besmet met een van de vele vekoudheidsvirussen. Je slijmvliezen in keel, neus en bijholten zijn ontstoken. Hierdoor heb je last van niezen, keelpijn, oorpijn en/of een snotneus. Ook hoofdpijn en spierpijn kunnen opspelen bij een verkoudheid. Bij een verkoudheid kan je wel gaan sporten, soms is je neus zelfs na het sporten snot en slijm vrij. Let op: doe wel rustig aan, zoek geen grenzen op en neem eventueel een pijnstiller.

Bacteriën eruit zweten is een fabeltje

Het is totale onzin dat je door te gaan sporten alle ziekte, bacteriën of koorts eruit zweet. Sporten met koorts kan zelfs gevaarlijk zijn. Het kan een infectie van je hartspier veroorzaken, dit kan leiden tot hartfalen en hartritme stoornissen. Mocht je flinke koorts hebben (gehad), houdt dan voldoende rust, ook nog een paar dagen nadat je weer koortsvrij bent.  

Kan ik nou wel of niet sporten?

Doe de nek-check: heb je alleen symptomen boven de nek zoals keelpijn, hoofdpijn, snotterig of oorpijn dan is sporten geen probleem maar doe rustig aan.

Heb je last van spierpijn over je hele lichaam, koorts, moeheid, hoesten en kortademigheid. Sport dan even een paar dagen niet, gebruik je energie om je weerstand weer op peil te brengen. Drink voldoende water en eet gezond.

Bron: Gezondheidsnet